Geen misleidende advertenties meer?
Je bent vast wel eens een advertentie tegengekomen als ‘dit product is bijna uitverkocht’ of ‘alleen vandaag nog voor deze prijs’, waarbij je een week later nog steeds hetzelfde product of dezelfde prijs tegenkomt. Omdat misleiding niet is toegestaan, komen Europese toezichthouders in actie tegen dit soort advertenties. Dark patterns Advertenties waarbij bewust informatie wordt […]
Lees meerJe bent vast wel eens een advertentie tegengekomen als ‘dit product is bijna uitverkocht’ of ‘alleen vandaag nog voor deze prijs’, waarbij je een week later nog steeds hetzelfde product of dezelfde prijs tegenkomt. Omdat misleiding niet is toegestaan, komen Europese toezichthouders in actie tegen dit soort advertenties.
Dark patterns
Advertenties waarbij bewust informatie wordt achtergehouden of verdraaid worden ‘dark patterns’ genoemd. Voorbeelden hiervan zijn hotels die aangeven dat meerdere mensen kijken naar de kamer waar jij naar kijkt terwijl dit net zo goed voor een andere datum zou kunnen zijn. Of een festival dat aangeeft 93% van de kaarten te hebben verkocht, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is.
Europese toezichthouders zijn daarom op onderzoek uitgegaan, hierbij vonden ze op 148 van de 399 onderzochte webwinkels 3 of meer dark patterns.
Probleem
Volgens toezichthouder Dries Cuijpers van de Autoriteit Consument & Markt maken mensen hierdoor ‘verkeerde keuzes’, waardoor ze financieel gezien in ongewenste situaties kunnem komen.
Hierbij is niet alleen het misleiden, maar ook het expres moeilijk maken van het opzeggen van een abonnement een probleem. Amazon heeft zich hier in het verleden schuldig aan gemaakt, mensen moesten in het verleden 42(!) keer klikken om hun Amazon Prime abonnement op te zeggen. Door het ingrijpen van de ACM is dat nu nog maar 2 keer.
Waarom?
De motivatie achter dark patterns is vrij simpel: het levert bedrijven geld op. Zo kun je je misschien voorstellen dat een gebruiker bij het genoemde 42 keer klikken afhaakt en daardoor maar Amazon Prime abonnee blijft.
Ook webwinkels gebruiken dit soort trucjes zodat jij sneller een hotelkamer boekt, een concertticket koopt of een product aanschaft.
Alleen Online?
Toch zijn het niet alleen de online winkels die zich schuldig maken aan dit soort praktijken. Neem bijvoorbeeld de chocola of kauwgom bij de kassa in de supermarkt. In de meeste gevallen vind je deze ergens anders in de winkel goedkoper.
Toekomst
Op deze manier zullen winkels en webshops trucjes blijven toepassen om de wetgeving voor te zijn. Tegelijkertijd zullen instanties als de ACM dark patterns en soortgelijke trucjes blijven aanpakken. De misleidende advertenties als ‘dit product is bijna uitverkocht’ zullen dus misschien binnenkort wel verleden tijd zijn.
Comaen
Wil jij op de hoogte blijven van onze nieuwste blogs? Schrijf je dan in op onze maandelijkse update. Zo mis je nooit meer het laatste nieuws of interessante vacatures.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail