Artificial Intelligence kapitein onderzoekt wereldzeeën
Na twee jaar van ontwerpen en bouwen is het zo ver: de Mayflower zal 19 april aan haar reis beginnen. Dit schip met een Artificial Intelligence kapitein en zonnepanelen zal helemaal zelfstandig de wereld rondvaren. Het doel van de reis is het in kaart brengen van de huidige staat van de oceanen. Het schip zal […]
Lees meerNa twee jaar van ontwerpen en bouwen is het zo ver: de Mayflower zal 19 april aan haar reis beginnen. Dit schip met een Artificial Intelligence kapitein en zonnepanelen zal helemaal zelfstandig de wereld rondvaren. Het doel van de reis is het in kaart brengen van de huidige staat van de oceanen. Het schip zal onderzoeken hoe het staat met zeezoogdieren, vervuiling door microplastics en de opwarming van de aarde.
Data verzameling
De Mayflower is ontworpen in samenwerking met Promare, IBM research en verschillende wetenschappelijke instituten. Het doel van het project is het verzamelen van data over de oceanen op een veilige en kosteneffectieve manier. Het feit dat het schip zonder kapitein de zee opgaat, is niet het enige dat het speciaal maakt. De data die het schip verzamelt, zal live gedeeld worden via een webportal. Zo kan iedereen over de hele wereld live meekijken, klik hier voor de link. Ook kun je via de website chatten met Artie. Deze chatbotoctupus is vernoemd naar Artemis en Artificial Intelligence.
Artificial Intelligence kapitein
De baas aan boord van dit schip is de ‘AI Captain’. Deze Artificial Intelligence kapitein bestaat uit geavanceerde edge-computingsystemen, automatiseringssoftware, vision-technologie en Red Hat opensource-software. Hierdoor lijkt de Mayflower van binnen meer op een hightech bank dan op een schip. Door het gebruik van Artificial Intelligence kan de Mayflower zelf haar koers bepalen op basis van live data.
Door het scannen van de horizon en het ontvangen van data over het weer kan de Artificial Intelligence kapitein zelfstandig beslissingen nemen. Dit wordt mogelijk gemaakt door vijftien edge-computingsystemen. Door deze systemen kan de Artificial Intelligence kapitein beslissingen maken zelfs zonder verbinding met het vaste land. Zodra er weer verbinding is, worden alle systemen automatisch gesynchroniseerd. Daarnaast kan het schip ook communiceren met andere schepen via de satelliet.
De Mayflower was twee jaar in training voordat ze klaar was voor vertrek. Kaarten, zee-regels, voorschriften en conventies moesten worden aangeleerd. Software Engineers met kennis van bestaande supercomputers als de Summit en de Amerikaanse Sierra-systemen hielpen hierbij. De Artificial Intelligence kapitein werd getraind met eenAC922-server met IBM Power9 CPU’s. Dezelfde CPU’s werden gebruikt in voorgaande supercomputers. Alle maritieme kennis is toen ingeladen in het IBM’s Operational Decision Manager systeem. Dit systeem blijft leren, waardoor de Mayflower onderweg ook nieuwe kennis op kan doen. Daarnaast heeft de Mayflower ook een virtuele dokter aan bord. Deze kan systemen opnieuw opstarten wanneer deze slecht functioneren.
Ontwerp van het schip
Het schip is zo’n 15 meter lang en 6,2 meter breed. Het weegt 5 ton en kan maximaal 10 knopen per uur varen. Er zijn reserve dieselmotoren aan boord, maar in principe heeft het schip genoeg aan de elektriciteit die de zonnepanelen opwekken. Daarnaast is er ook veel meetapparatuur aan boord om de staat van de oceanen zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen. Met een fluorometer kan de flueorescentie worden gemonitord om zo algen en fytoplankton te detecteren. Dit zijn belangrijke indicaties voor een gezond ecosysteem.
Aan boord is ook een speciale robot aanwezig die watermonsters kan onderzoeken in het lab. Zo kan onderzocht worden hoeveel microplastics er in het water aanwezig zijn. Voor het onderzoek naar zeezoogdieren is het schip uitgerust met een speciale hydrofoon, dat onderwater geluidsgolven kan oppikken. Om de zeespiegel en de golfenergie te meten wordt er gebruik gemaakt van een Global Navigation Satellite System en een accelerometer. Samen met de videobeelden van de hoge resolutie camera kan zo informatie worden verzameld over de stromingen en de zeespiegel. De Mayflower ligt sinds september 2020 in de haven van Plymouth. 19 april zal het schip voor het eerst uitvaren op de Atlantische oceaan.
Comaen
Wist je dat wij regelmatig maritieme vacatures open hebben staan? Klik hier om te zoeken naar een maritieme vacature bij jou in de buurt. Blijf je liever automatisch op de hoogte van onze nieuwste vacatures? Schrijf je in voor de update zodat je altijd als eerste de nieuwste vacatures ontvangt.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail