De verschillen tussen Eplan en SEE Electrical volgens een Electrical Engineer
Peter de Waard is Interim Professional bij Comaen. Hij werkt als Engineer E op verschillende projecten voor opdrachtgevers van Comaen. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met de programma’s SEE Electrical en Eplan. Wat zijn de voordelen en nadelen van Eplan ten opzichte van bijvoorbeeld SEE Electrical? SEE Electrical en Eplan doen niet onder voor […]
Lees meerPeter de Waard is Interim Professional bij Comaen. Hij werkt als Engineer E op verschillende projecten voor opdrachtgevers van Comaen. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met de programma’s SEE Electrical en Eplan.
Wat zijn de voordelen en nadelen van Eplan ten opzichte van bijvoorbeeld SEE Electrical?
SEE Electrical en Eplan doen niet onder voor elkaar qua functionaliteit en het maken van elektrische schema’s. Maar wat ik zelf het mooie van Eplan vind, is dat als de database goed is ingevuld, je door middel van ingevoerde artikelnummers gelijk alle symbolen zichtbaar hebt. Ik kan bijvoorbeeld gelijk alle apparaten en relais zien als ik ze aan klik. Belangrijk is een correcte invoer, maar daarna spreekt het voor zich. Je kan de symbolen makkelijk slepen en dan heb je direct al je componenten en aansluitingen met de juiste nummering staan waardoor je het vervolgens gemakkelijk kan invullen. Daarnaast heb je bij Eplan een auto connect functie. Dat betekent dat je symbolen met bekabeling gemakkelijk en logisch met elkaar kan verbinden. Daardoor verloopt het ontwerpen van de schema’s sneller dan wanneer je dat handmatig moet doen.
Hoe verschilt Eplan dan van SEE Electrical?
Het verschil met Eplan is dat je bij SEE Electrical eerst je symbool pakt uit de database. Dan moet je in de bibliotheek met artikelen het artikelnummer intikken en zoeken. Vervolgens moet je zelf nog je contact nummering en dat soort zaken goed weten, welk nummer bij welk relais hoort bijvoorbeeld. Het is dus even wat meer stappen en werk.
Eplan en SEE Electrical hebben uiteindelijk dus wel dezelfde functie, maar bij SEE Electrical moet je het dus zelf nog aan elkaar linken. Ik vind Eplan zelf meer Windows georiënteerd. Je moet weten hoe het werkt, maar je kan er uiteindelijk meer mee. Vooral grafisch is het in Eplan allemaal wat meer doorontwikkeld. De interface ziet er duidelijker uit waardoor je in een oogopslag kan zien hoe de tekening er uit ziet.
Verschillen SEE Electrical en Eplan in licentie en cursus prijs?
Ja voor de extra functionaliteit bij Eplan betaal je wat meer. Ook de cursussen van Eplan en de licentie zijn duurder dan bij SEE Electrical. Eplan heeft tegenwoordig zo’n 80% van de markt in handen en SEE Electrical 20%. Steeds meer bedrijven werken tegenwoordig met Eplan en zien er de voordelen van in.
De licentie bij Eplan kost zo’n €11.000,- en die moet je dan jaarlijks updaten tegen service kosten. Bij SEE Electrical kost de basis licentie €2.000,- en totaal zo een €4.000,-. Je krijgt daarvoor dan wel een onbeperkte licentie, waar ook alle jaarlijkse servicekosten bij zijn inbegrepen. Het voordeel bij SEE Electrical is dat er dus geen extra kosten bij komen.
Hoe ziet zo’n cursus Eplan eruit?
De Eplan cursus bestaat uit meerdere delen. Ik heb zelf de basis cursus deel 1 gedaan van Eplan. Deze cursus bestaat uit 5 dagen waarna je zelfstandig met Eplan kan werken. Daarna kan je nog deel 2 volgen en verschillende online cursussen. Na zo’n cursus doe je examen en dan ben je officieel Eplan Engineer. De licentie is zo’n 10 jaar geldig. SEE Electrical heeft 5 delen waarvan het eerste deel een 3 daagse cursus.
Wat is moeilijker om te leren, SEE Electrical of Eplan?
Eplan is iets moelijker om te leren, je moet er wel echt dagelijks mee bezig zijn. Doordat er meer functionaliteit is, duurt het wat langer voordat je het helemaal onder de knie hebt. Persoonlijk vind ik Eplan wel fijner werken. Het is gewoon wat mooier en intuïtiever.
Bij SEE electrical zijn er wat meer symbolen waar je op moet klikken, voordat je ziet wat er achter zit. Terwijl het bij Eplan al uit elkaar getrokken is, waardoor je makkelijk ziet wat alles is.
Wat zijn de stappen die jij als Eplan Engineer doorloopt bij een project?
Bij een nieuw project komt er eerst een aanvraag vanuit de klant. Daarop wordt een offerte gebaseerd, waarbij alle benodigde componenten worden bepaald. Dat kan bijvoorbeeld een kast zijn. Daar zitten een aantal componenten in waaronder een hoofdschakelaar, automaten, eventueel een stuk busbar met koperrail en de besturing. Daar komt dan een prijs uit voor de klant.
Vervolgens krijg ik de aanvraag met alle benodigde onderdelen. Op basis van de gegevens vanuit de klant weet ik hoe ik de tekening dan op moet zetten. Soms heb je ook onderdelen die je al eerder hebt gebouwd, dat noemen we typicals. Deze kan je dan deels hergebruiken. Bijvoorbeeld bij een eerder gebruikte motor bediende automaat met een uitschakelspoel, dan weet je al welke macro je nodig hebt en dan kan je die gelijk in de tekening zetten.
Vervolgens werk ik de tekening volledig uit vanuit de offerte en de wensen van de klant. Ik zet alle componenten en bekabeling erin en zorg dat de artikelnummers goed geregistreerd worden vanuit de database. Daarna gaat de tekening door naar de werkplaats en kan de kast gebouwd worden.
Wat zou jij veranderen aan Eplan?
Eigenlijk vrij weinig! Eplan P8 is al ver doorontwikkeld. De 2023 versie is ook al uit, waardoor het programma weer geüpdatet is. Het enige wat ik misschien zou veranderen is snellere rendering. Door alle componenten duurt dit soms wat langer. Maar met mijn snelle pc is dat eigenlijk geen probleem.
Welke innovaties zie je bij Eplan en SEE Electrical?
Met Eplan 3D Panel kan je van een 2D tekening ook een 3D-model maken. Maar dat is nog best wel uitgebreid en ingewikkeld om uit te voeren. Je moet bijvoorbeeld al je componenten uit de 2D tekening ook weer invoeren in de 3D-tekening. Het ziet er wel geweldig uit in 3D, je ziet plotseling alle dieptes en dimensies. Het voordeel is dat je dan goed kan zien hoe alles terecht komt en er in het echt uit gaat zien.
De volgende stap waar Eplan mee bezig is, is dat je de draad coderingen op de tekening erbij kan zetten met de kabellengte erbij. Hierdoor kan je gelijk bepalen wat de optimale route voor de kabel is. Links of rechts om georiënteerd waarbij het programma de kortste route pakt. Vervolgens kan je alle componenten een QR-code geven zodat de panelenbouwer gemakkelijk kan zien waar welk component moet worden gemonteerd. Dat is wel heel erg mooi. Hierdoor heb je dus bedrijven die helemaal geen papieren tekeningen meer hoeven te gebruiken.
Bij zowel SEE Electrical en Eplan kan je met Excel ook een heleboel werk automatiseren, waarbij je alle macro’s invoert zoals dat in het systeem staat. Daarna kan je ook je x/y coördinaten aangeven en dan kan je gewoon een schema opzetten van alle componenten die je altijd gebruikt.
Neem bijvoorbeeld een schema van een standaard machine met een tekening van 600 pagina’s. Dan voer je alle componenten en nummers in de Excel macro’s en dan weet je wat er op elk blad moet staan. Een tekening van 600 pagina’s heb je zo binnen een paar uur compleet uitgewerkt. Als je dat met de hand moet gaan invullen ben je wel een week bezig.
Comaen
Wil jij net als Peter als Eplan Engineer werken aan technisch uitdagende projecten? Bekijk dan onze Eplan vacatures op https://www.comaen.nl/eplan#vacatures .
Wil je leren werken met Eplan? Heb je een MBO of HBO opleiding Elektrotechniek of Mechatronica gedaan? En 0 tot 3 jaar werkervaring binnen de Industriële Automatisering?
We hebben bij verschillende opdrachtgevers een traineeship Eplan. Zo leer je zelfstandig te werken als Electrical Engineer. In het traineeship ga je opleidingen en cursussen volgen om de beginselen van Electrical Engineering onder de knie te krijgen. Zodat je dit meteen kan toepassen in de praktijk. Daarnaast zal je aan de slag gaan met je systeemkennis van Eplan Electric P8. Vanuit Comaen en de opdrachtgever zullen wij jou begeleiden in het traineeship en het opleidingstraject. Meer weten? Neem contact met ons op https://www.comaen.nl/contact/.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail