Gaat de Lightyear 2 er komen?
Goed nieuws voor fans van het Nederlandse automerk Lightyear. Hoewel de maker vorige maand failliet werd verklaard, kondigde het merk vorige week aan dat het genoeg geld op heeft gehaald voor een doorstart. In deze blog lees je alles over de situatie van het elektrische automerk. Lightyear Lightyear is een elektrisch automerk uit Helmond. Ze […]
Lees meerGoed nieuws voor fans van het Nederlandse automerk Lightyear. Hoewel de maker vorige maand failliet werd verklaard, kondigde het merk vorige week aan dat het genoeg geld op heeft gehaald voor een doorstart. In deze blog lees je alles over de situatie van het elektrische automerk.
Lightyear
Lightyear is een elektrisch automerk uit Helmond. Ze hebben een auto ontwikkeld met zonnepanelen op het dak, waardoor de auto rijdt op zonne-energie. De auto was door zijn aerodynamische look en innovatieve design al snel het gesprek van de dag. Zo ook bij Comaen, waar we Lightyear eerder noemde in de ‘toekomst van de elektrische auto’.
Het eerste model ‘Lightyear 0’ is al te verkrijgen, maar er hangt wel een flink prijskaartje aan: €250.000,-.
Het hier op volgende model ‘Lightyear 2’ moest betaalbaarder worden en zou zo een €40.000,- gaan kosten. Het nieuwe model werd op de techbeurs Ces 2023 in januari nog gepresenteerd. De productie zou eind 2025 van start gaan.
Failliet
Toch werd de maker in januari 2023 failliet verklaard. Hiermee zou ook de Lightyear 2 in gevaar zijn. Eerder liet Lightyear nog weten een bestelling van 10.000 auto’s te hebben ontvangen van leasebedrijf Arval. Toch werd het niet helemaal duidelijk of die bestelling ook echt geleverd zal worden. “Het hele concept zat in de bv die failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de Lightyear 2 onder”, aldus curator Reinoud van Oeijen.
Doorstart
Het nieuws dat het bedrijf genoeg geld heeft opgehaald voor een doorstart kwam voor mensen dus als een verrassing. Het bedrijf haalde €8 miljoen op bij investeerders.Genoeg om een nieuw bedrijf op te richten en verder te gaan.Voor de productie van een werkend prototype van het nieuwe model moet aanvullend ongeveer €45 miljoen opgehaald worden.
Uitdaging
Er zijn dus nog genoeg uitdagingen voor Lightyear. Het bedrijf moet nog steeds zijn productieproces optimaliseren om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren. Daarnaast moet het bedrijf een manier vinden om zijn auto’s betaalbaarder te maken voor consumenten.
Toch is de doorstart van Lightyear een positief signaal voor de ontwikkeling van zonne-energieauto’s. Het laat zien dat er veelbelovende bedrijven zijn, die streven naar innovatie en duurzaamheid, zelfs als ze met uitdagingen worden geconfronteerd.
Comaen
Wil jij op de hoogte blijven van onze nieuwste blogs? Schrijf je dan in op onze maandelijkse update. Zo mis je nooit meer het laatste nieuws of interessante vacatures.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail