Lange tijd is er gedacht dat het niet mogelijk was voor computers om zelf creatief te denken. Hier is wiskundige Marcus du Sautoy aan gaan twijfelen. Over dit onderwerp schreef hij een boek genaamd “De code van creativiteit”. Du Sautoy, een geprezen wiskundige, maakt in het boek een rondreis langs de schaakcomputers, obscure wiskundige theorieën en componisten. Hij beschrijft dit alles op een vlotte manier en gebruikt hierbij leuke feitjes, anekdotes en persoonlijke bekentenissen.

Een van die bekentenissen is dat hij bang is dat computers wiskundigen overbodig kunnen maken. Vroeger dacht hij dat dit nog niet zo’n vaart zou lopen. Computers werden steeds slimmer maar waren toen immers nog simpele apparaten die lijnen met opdrachten afwerkten. Alle informatie die je er kon uithalen moest je er zelf ook in stoppen.

Ontwikkeling van computers

Maar de twijfel sloeg toe toen in 1997 een schaakcomputer de wereldkampioen schaken versloeg. Nog steeds was dit een vrije ‘domme’ computer die alleen maar in staat was scenario’s door te rekenen. Maar de echte doorslag was de computer ‘Google Deepmind’, die een paar jaar geleden het spel ‘GO’ won van ‘s werelds beste menselijke speler. GO is een spel dat vele malen ingewikkelder is dan schaken. Een abstract strategisch bordspel waarvan wetenschappers dachten dat een computer het nooit zou kunnen spelen. Maar toen machine learning en artificial intelligence zich razendsnel ontwikkelden kwam hier verandering in.

Door het gebruik van algoritmes waardoor computers leren van hun fouten, waren ze niet langer een simpele lijst afwerkende apparaten. Hierdoor kon de Google Deepmind computer in 2016 de wereldkampioen van het GO spel verslaan. Deze overwinning was speciaal omdat de computer creativiteit gebruikte om te winnen. Tijdens het spel plaatste de computer een zet die nog nooit door een mens was gezet. Met dit verhaal laat Du Sautoy zien dat computers binnenkort de creativiteit van wiskundige zoals hem zullen overstijgen.

Artificial Intelligence als kunstenaar

Computers en algoritmes zijn op dit moment al in staat om nieuwe dingen te creëren. Zo kon beeldherkenningssoftware ontwikkeld door Google, rare combinaties van dieren in voorwerpen herkennen. En bij een project van eigen bodem, bestudeerde een computer honderd Rembrandt schilderijen en maakte op basis hiervan een volledig eigen werk. En ook muziek componeren is niet meer exclusief voor mensen, algoritmes zijn hier tegenwoordig ook toe instaat. De toepassingen van deze creatieve computers en algoritmes op zowel technisch en creatief gebied zijn volgens du Sautoy dan ook veelbelovend.

Comaen

Bij Comaen blijven wij graag op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen om zo onze professionals en opdrachtgevers zo goed mogelijk te kunnen adviseren. Blijf jij ook graag op de hoogte van het laatste technische nieuws? Schrijf je dan in voor onze updates en ontvang om de drie weken de interessantste ontwikkelingen uit de markt en de nieuwste vacatures in je mailbox.

Bron: https://www.deingenieur.nl/artikel/hoe-computers-echt-creatief-worden
Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share