Civiele Techniek

VolkerWessels wist de reconstructie van circuit Zandvoort tot een goed einde te brengen door het materieel aan te passen en tijdens een testprogramma flink te beïnvloeden. Het ligt er lekker gebruikt bij. Op het asfalt van circuit Zandvoort zitten op verschillende plekken zwarte vegen op het wegdek. Remsporen eindigen soms abrupt in de berm of de grindbak.

“En dat blijft zo”, maakt een projectleider van Gebr. Van Kessel duidelijk. “We hebben het niet over zoab op een snelweg. De coureurs zijn juist blij hoe het asfalt er nu bij ligt. Door het laagje rubber en de bitumenhuid die is afgesleten, is het lekker stroef. Nu kunnen ze meer gas geven en de bochten harder en scherper aansnijden.”

Militaire operatie

De afgelopen anderhalf jaar is in een soort van militaire operatie het circuit voorzien van vijf run-off-area’s, nieuw asfalt, twee voetgangerstunnels en twee kombochten een nieuw profiel. Vooral de krappe radius en de hellingshoeken van die bochten stelden extreem hoge eisen aan mensen en materieel. Bocht 3 en bocht 14, zijn niet alleen heel scherp, ze lopen naar buiten toe ook hoog op, met een hellingspercentage tot 32 procent.

Materieel aanpassen

Het was de vraag of machines konden werken bij de hellingpercentages die Italiaanse circuitontwerper Dromo in zijn eerste schetsen had geleverd. Eerst was het antwoord stellig ja, maar na verloop van tijd werden zaken toch eerst door Wirtgen uitgezocht voordat het materieel naar Zandvoort werd gebracht. Ook VolkerWessels ging niet over een nacht ijs, omdat ze niet voor verrassingen wilden komen te staan.

De oefeningen leerden dat oliereservoirs, vloeistofvaten en zelfs de accu’s op de machines anders geplaatst moesten worden. Anders zou de inhoud in de kombochten over de rand lopen. Ook waren veiligheidsmaatregelen nodig om de medewerkers veilig onder de hellingshoek te kunnen laten werken.

Dat het allemaal geen overbodige voorzorgsmaatregelen waren, blijkt wel als er een proefrondje over het circuit wordt gereden. Als er wordt gestopt in de Hugenholtz-bocht om passagiers te laten voelen wat een hellingspercentage van 32 betekent, slaan alle sensoren van de auto op tilt. Het geeft aan, wat zo’n steile helling doet met apparatuur. Zelfs de meest geavanceerde sensoren raken van slag.

Vlakheid boven snelheid

Vlakheid. Daar draaide alles om bij het asfalteerwerk. Normaal gesproken draait alles in de wegenbouw om meters maken. Maar dat kwam in Zandvoort op de tweede plaats. Er moest vooral kwaliteit worden geleverd en daarvoor was regelmatige constante productie het allerbelangrijkste.

Bocht 3, De Hugenholtz-bocht, was de climax. Door de korte radius was het niet mogelijk om met vier asfaltmachines naast elkaar te rijden. Dat betekende dat voor de vierde baan, hoog in de bocht een aparte werkgang nodig was. De kenner ziet daar een knik in het wegdek.

Gelukkig is een Formule 1-coureur geen doorsnee weggebruiker. De coureurs maken al bij het uitrijden van de voorgaande bocht de keuze of ze de ‘Hugenholtz’ hoog nemen of juist laag. Deze passages, met meerdere mogelijke racelijnen, zijn precies wat circuit Zandvoort zo spannend maakt. Dit zie je verder nergens op de wereld. De ontwerper heeft echt de grenzen opgezocht van wat technisch mogelijk is.

Flying Dutch-asfalt

Over het asfaltmengsel dat in de toplaag van circuit Zandvoort is gebruikt doet iedereen nog altijd heel geheimzinnig. De architect bepaalde de precieze samenstelling en doopte het tot Flying Dutch. Nergens anders ter wereld zou een mengsel met exact dezelfde ingrediënten liggen. Alleen dat van het Britse Silverstone komt een beetje in de buurt.

De kwaliteitscontrole van het hele proces was extreem. Ter plekke liepen laboranten rond om de temperaturen te registreren, verdichtingen te bepalen en de vlakheid te monitoren.

Over Comaen

Wil je op de hoogte blijven van nieuws in de techniek? Meld je aan voor onze 4 wekelijkse nieuwsbrief.

Bron: https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2021/08/in-de-hugenholtz-bocht-van-circuit-zandvoort-springen-alle-sensoren-op-tilt-101298253
Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share