TU Delft heeft Nederlands slimste fietspad
Op het campusterrein van de TU Delft is een nieuw stuk fietspad gemaakt. Dit fietspad genereert informatie door middel van sensoren. Op basis van die informatie worden ideeën bedacht over de bereikbaarheid van steden. Zodat deze in de toekomst nog efficiënter kan. Smart Urban Mobility Het fietspad is 25 meter lang voor het gebouw […]
Lees meerOp het campusterrein van de TU Delft is een nieuw stuk fietspad gemaakt. Dit fietspad genereert informatie door middel van sensoren. Op basis van die informatie worden ideeën bedacht over de bereikbaarheid van steden. Zodat deze in de toekomst nog efficiënter kan.
Smart Urban Mobility
Het fietspad is 25 meter lang voor het gebouw van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Voor het fietspad wordt gebruik gemaakt van verschillende sensoren zoals temperatuursensoren, gladheidssensoren en regenmeters.
De informatie die deze sensoren op doen wordt gebruikt voor een Smart Urban Mobility onderzoek. Dit onderzoek richt zich op duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen. Deze oplossingen worden bedacht om de steden in de toekomst bereik- en leefbaar te houden.
Daarnaast vormen de sensoren ook een testcase voor onderzoekers. Zij kijken onder welke omstandigheden de sensoren het beste presteren.
Plasticroad
Het fietspad is opgebouwd door middel van Plasticroad. Dit is een wegsysteem van lichte elementen op basis van gerecyclede kunststof. Er is een holle ruimte in de modules wat ruimte biedt voor de sensoren, kabels, maar ook om tijdelijk water te bergen. Dit kan waterpieken bij parkeervakken en rotondes opvangen.
Digital Twin
Voor alle data van de sensoren wordt een digital twin gebruikt. Daarin zijn de realtime verplaatsingen van iedereen op het campusterrein te volgen. De hoeveelheid, snelheid en verplaatsingrichting wordt in kaart gebracht van alle auto’s, fietsers en voetgangers. Aan de hand van deze informatie wordt een AI voorspelling gemaakt van de vervoersstroming.
Privacy
Over privacy hoeven bezoekers aan de campus zich geen zorgen te maken. Alle informatie wordt als anonieme puntjes geregistreerd en worden alleen gebruikt om te kijken naar de vervoersstromen en of de sensoren goed werken.
Het project is langdurig en zal een paar jaar duren. Inmiddels is het officieel van start gegaan en wordt alle data verzameld.
Comaen
Wil jij ook werken aan duurzame oplossingen binnen de Civiele Techniek? Neem dan nu contact op met Steve via 06-15522430 of via steve.promes@comaen.nl. Of bekijk alvast onze Civiele Techniek vacatures hier.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail