Vervoersmiddelen in de binnenstad: een veranderend straatbeeld
In de afgelopen jaren zie je steeds meer verschillende soorten vervoersmiddelen voor in de binnenstad verschijnen. Elektrische fietsen, deelscooters en andere elektrische vervoersmiddelen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In deze blog lees je alles over de ontwikkelingen rondom de populaire vervoersmiddelen. Deelscooters In veel Nederlandse steden zijn inmiddels aanbieders van […]
Lees meerIn de afgelopen jaren zie je steeds meer verschillende soorten vervoersmiddelen voor in de binnenstad verschijnen. Elektrische fietsen, deelscooters en andere elektrische vervoersmiddelen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
In deze blog lees je alles over de ontwikkelingen rondom de populaire vervoersmiddelen.
Deelscooters
In veel Nederlandse steden zijn inmiddels aanbieders van zogeheten deelscooters. Door gebruik van de verschillende apps reserveer je een elektrische scooter die in de buurt staat en zet je hem neer bij je bestemming.
Eén van de grotere aanbieders, Go Sharing, trekt zich terug uit 33 van de 45 steden en dorpen waar het actief is. In een aantal gemeente is het gebruik simpelweg te laag. Daarnaast komen er veel klachten binnen over scooters die worden achtergelaten op opritten of andere plekken waar ze de weg belemmeren.
Snorfiets
De verkoop van snorfietsen zelf is enorm gedaald. In de eerste 9 maanden van 2021 werden er nog ruim 42.000 verkocht, dit jaar ligt dat aantal rond 25.000. Het wegvallen van de verkoop is waarschijnlijk te wijten aan de helmplicht die vanaf 1 januari 2023 geldt. Vanaf dan moet iedereen op de snorfiets een helm dragen. Nu hoeft dit in de meeste gemeenten alleen nog voor bromfietsen met een snelheid van 45 km/u.
Elektrische fiets
Diezelfde helmplicht komt er nog niet voor de elektrische fiets, terwijl deze vaak dezelfde snelheden halen als snorfietsen. De e-bike is ontzettend populair geworden, meer dan de helft van de verkochte nieuwe fietsen in Nederland is elektrisch.
Ook de flitsbezorgers, die de afgelopen 2 jaar ontzettend gegroeid zijn, dragen bij aan een straatbeeld vol elektrische fietsen.
Andere vervoersmiddelen
Maar niet alleen elektrische fietsen en scooters zorgen voor een veranderend straatbeeld. De Biro is bijvoorbeeld ook ontzettend populair. Deze kruising tussen een golfkarretje en de Canta valt in de categorie invalidevervoersmiddelen en daardoor mag je deze vrijwel overal parkeren. Vooral in Amsterdam rijden er hier veel van rond.
Dan is er nog de brede banden step, die aan populariteit wint. De voertuigen wegen vaak minder dan 15 kilo en kunnen meestal meer dan 40 kilometer rijden op een enkele laadbeurt.
Waarschijnlijk zullen we in de komende jaren nog veel ontwikkelingen zien op het gebied van vervoersmiddelen in de binnenstad.
Comaen
Wil jij op de hoogte blijven van onze nieuwste blogs? Schrijf je dan in op onze maandelijkse update. Zo mis je nooit meer het laatste nieuws of interessante vacatures.
Share
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail