Zweefvliegen afgestreept van bucketlist

Engineering

Zweefvliegen Drie dagen waren wij met Comaen professionals en klanten op vliegveld Terlet. Daar vond het NK Zweefvliegen plaats. We zijn meer te weten gekomen over zweefvliegen en de technische ontwikkelingen. Op het servicecenter hebben we een rondleiding gekregen in de werkplaats. Om daarna zelf te ervaren hoe het eraan toe gaat in een zweefvliegtuig. […]

Lees meer
Engineering

Zweefvliegen

Drie dagen waren wij met Comaen professionals en klanten op vliegveld Terlet. Daar vond het NK Zweefvliegen plaats. We zijn meer te weten gekomen over zweefvliegen en de technische ontwikkelingen. Op het servicecenter hebben we een rondleiding gekregen in de werkplaats. Om daarna zelf te ervaren hoe het eraan toe gaat in een zweefvliegtuig. Het was een ervaring om niet snel te vergeten.

“Het was geweldig. Ik zei het net ook al tien keer in die kist”  – Joost student TBK

NK Zweefvliegen Comaen NK Zweefvliegen Comaen

Zweefvliegen is zeilen in 3D

Zweefvliegtuigen hebben geen motor, maar leggen wel honderden kilometers af in een enkele vlucht. Hoe doen ze dat? Door gebruik te maken van thermiek. Dit is opstijgende warme lucht, om hoogte te winnen en verder te kunnen vliegen. Zweefvliegen wordt daarom ook wel zeilen in 3D genoemd.

NK Zweefvliegen Comaen NK Zweefvliegen Comaen

Hoe komt een zweefvliegtuig de lucht in?

Een zweefvliegtuig wordt door middel van een lierstart of sleepvliegtuig de lucht in gebracht.

De lier is een combinatie van een motor met een koppelomvormer en een kabeltrommel. Op de kabeltrommel wordt een lange kabel opgerold. Bij de start accelereert het vliegtuig in een paar seconden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Vrij snel neemt het vliegtuig een steile hoek aan, ongeveer 45°. Als het zweefvliegtuig recht boven de lier is aangekomen, ontkoppelt de zweefvlieger de lier.

Een andere manier is dat een sleepvliegtuig een zweefvliegtuig omhoog sleept door een nylonkabel van 50 meter. Als de gewenste hoogte en plaats is bereikt, signaleert de sleepvlieger dat door even met zijn vleugels te wiebelen (links-rechts-links). Daarna wordt de zweefvlieger ontkoppelt. De twee vliegtuigen vliegen volgens een vast patroon uit elkaar.

Landing terug op Terlet

Om terug te keren naar het landingsveld wordt een standaard procedure (rondje) gevlogen; een circuit. Van belang hierbij is dat de juiste hoogte en snelheid gevlogen wordt om -op de juiste plaats- op het landingsveld te landen. Op het eind gebruikt het vliegtuig (zo nodig) de remkleppen om snel hoogte te verliezen. Voor een aantal deelnemers was dit na wat turbulentie fijn om snel weer op de grond te staan.

De meeste zweefvliegtuigen hebben een niet al te uitgebreid instrumentarium. Slechts een snelheidsmeter en hoogtemeter zijn verplicht aanwezig.

Supergaaf! Echt bijzonder dat zo een vliegtuig echt kan vliegen zonder iets. Ik ben helemaal enthousiast”- Lydia Account Manager Industrie

NK Zweefvliegen Comaen NK Zweefvliegen Comaen

Ook een keer zweefvliegen?

Zweefvliegveld Terlet is een belangrijk zweefvliegveld. Hier worden ieder jaar de Nederlandse Kampioenschappen Zweefvliegen georganiseerd. Comaen is sponsor van dit event. Zo kunnen we onze technische professionals en partners een onvergetelijke dag bieden. Wil je er de volgende keer ook bij zijn? Vul hieronder je gegevens in, dan zetten we je op de wachtlijst voor ons volgende event.

“Supervet, ja dat is wel wat. Het is echt heel gaaf je moet het maar een keer doen”. – Gerben Software Engineer
Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share